mandag 22. mars 2010

Usatt på ubestemt tid...

Jeg er ganske så flink å utsette ting som jeg ikke liker å gjøre. Sånn som husarbeid, da spesielt bretting av klær.
Det gjør meg ingenting å å vaske og tørke, men den brettingen utsetter jeg i det lengste. Noen som kjenner seg igjen??
Så nå har jeg et berg med klær som skal brettes.
Og med det resultatet at jeg løper rundt som en stukken gris for å leite etter klære vi kan ha på oss. Roter rundt i haugen, og klære faller ut av Ikea bagen jeg bruker, eller ned fra stellebordet. For det er jo sånn at det man vil ha tak i ligger på bunnen av haugen...

























Da jeg gikk hjemme med Storebror og Lillesøster, så hadde jeg gode rutiner på husarbeidet. Jeg fikk god hjelp fra FlyLady og damene på forumet InspirasjonOnline.
Jeg har sånn noenlunde klart å holde på de rutinene.
Ser at jeg må bli flinkere å bruke klokken. Jeg får vel forklare litt næremere hva jeg mener...
Man tar et område i huset, f.eks stuen og kjøkkenet, eller bare kjøkkenet, eller badet. Hvor det måtte være. Så setter man kjøkken klokken på 15 minutter. Så rydder man effektivt til klokken ringer. Og man bør da bare rydde på det området man har bestemt seg for. Har du f.eks en ting på kjøkkenet som hører til på badet, så flytt tingen til badet, men ikke begynn å rydde på badet.
Dette er utrolig effektivt. Man får ryddet ganske så mye på bare 15 min.
Skal man være ekstra effektiv så får man et annet familiemedlem til å ta 15 min i et annet rom, mens du tar et annet.
Det med å bruke klokken har sklidd ut her i huset, så det har jeg faktisk ikke brukt på en stund, men nå er det bare å finne den fram igjen. Og selvfølgelig få gubben med på dette :)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en kommentar.